Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Imaginární krajiny
Hudcová, Veronika ; Bárta, Tomáš (oponent) ; Kvíčala, Petr (vedoucí práce)
Obrazy vznikaly spojením atmosféry a vizuálních fragmentů mých snů a představ (imaginací), kdy jsem se zároveň snažila vyjádřit i pocit, který vizi provázel. Ne vždy však zdrojem inspirace byl vizuální zážitek. V několika případech jsem si byla schopna uchovat pouhý pocit atmosféry, se kterým jsem dále pracovala. Tvoření nových imaginárních světů, krajin, mě přirozeně dovedlo ke sci fi tématice. Kdy jsem se nechala inspirovat myšlenkou invazí a okupací, nebo zrodem nových civilizací. V obrazech se začaly objevovat vesmírné imaginární stroje nebo organismy okupující onu krajinu. Obrazy nejsou pouhým záznamem mé imaginace, pocitů nebo vizuálního zážitku snů. Pracovala jsem s reakcí diváka, s jeho vlastní představivostí. Tuto jeho imaginaci jsem podpořila imaginativní vizualitou pláten. Obrazy mají za úkol, ne přepsat a zprostředkovat pouhý můj zážitek, ale vyvolat vlastní imaginaci v divákovi. V průběhu práce jsem se začala cítit limitovaná tradičním pravoúhlým formátem obrazů. Převzala jsem tedy obrysové tvary skic oněch scifi stroječků, organismů, a formát jim přizpůsobila.
Raná básnická tvorba Egona Bondyho a Ivo Vodseďálka
ŠIMÍČEK, Andrej
Bakalářská práce se zaměřuje na ranou básnickou tvorbu českých nonkonformních literátů, Egona Bondyho a Ivo Vodseďálka, zasazenou do období přelomu 40. a 50. let 20. století. Těžištěm této práce jsou básnické sbírky, jejichž vznik je datován lety 1947-1953. V tomto časovém rozmezí u obou autorů dochází k postupnému vývoji, částečnému odvratu od surrealistických východisek k vlastním tvůrčím koncepcím, a sice k Bondyho "totálnímu realismu" a Vodseďálkově "trapné poezii". Cílem této práce je onen vývoj sledovat, porovnávat poetiky autorů a hledat mezi nimi paralely. Pozornost bude věnována také životu obou autorů, jejich postavení v rámci neoficiální literární sféry a tvůrčím souvislostem s jejich vlastními životními zkušenostmi v tehdejším Československu.
Genderová identita v díle Claude Cahun
Hapková, Tereza ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá otázkou genderové identity v umělecké tvorbě francouzské umělkyně Claude Cahun. Teoretická část práce je zaměřena na pojetí pohlaví, genderu a identity v kontextu života Claude Cahun. Dále je důležitým tématem její mnohočetné já, které prezentuje ve svém díle skrze zašifrované zprávy. Ukrývá se ve svém zkonstruovaném světě plném masek, maškarád, zrcadel, dvojníků a inscenací, za jehož oponu pouštěla pouze svou partnerku Suzanne Malherbe. Didaktická část bakalářské práce je zaměřena na návrh využití techniky fotomontáže ve výuce výtvarné výchovy a její propojení s dalšími obory. Výchozí inspirací jsou fotomontáže obsažené v knize Aveux non avenus doplňující převážně autobiografický text Claude Cahun. Hlavním tématem knihy je hledání sebe sama a vlastní identity prostřednictvím textu a ilustrativních obrazů. Cahun v knize vytvořila vlastní svět díky přeskupování svých fotografií a utváření nových celků, čehož docílila právě prostřednictvím fotomontáže. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na fotografickou tvorbu Claude Cahun. Nejprve se věnuji principům v jejím fotografickém díle a jejich obecnější analýze. Následně analyzuji tři konkrétní série fotografií či fotografie, ke kterým přidávám vlastní komentář prostřednictvím vlastního autorského fotografického projektu....
Interpretace pohádky Alenka v říši divů
KADLECOVÁ, Milena
Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmu arteterapie, dále pak na téma osobní identity a jejího vývoje. Práce se rovněž zaměřuje na funkci fantazie a její uplatnění ve snech a imaginaci. Součástí teoretické části je kapitola o symbolech a archetypech, jejich vysvětlení a využití v souvislosti s námětem pohádky Alenka v říši divů, nechybí ani porovnání knižní a zfilmované podoby příběhu. Praktická část je zaměřena na rozbor a interpretaci obrázků na téma Alenka v říši divů, zpracovaných členy skupin tří různých věkových kategorií. Cílem je zjistit, jaká osobní témata může pohádka Alenka v říši divů klientům otevírat, jak lze uplatnit aktivní imaginaci a jaké symboly jsou při výtvarném zpracování příběhu užívány.
Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století
DOČKÁLKOVÁ, Veronika
Diplomová práce "Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století" sestává ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část si klade za cíl popsat hlavní myšlenky surrealismu ve světě a jeho vztah k fotografii. Tato část rovněž obsahuje kapitoly, které souvisí se surrealistickým vývojem v českých zemích, a to zejména v první polovině 20. století. Vybrané pasáže se věnují třem českým autorům. Emile Medkové, Miroslavu Hákovi a Jindřichu Štyrskému. Praktická část diplomové práce obsahuje realizaci fotografického výtvarného cyklu s názvem Věra Vacková.
Surrealistická "hra" a její využití v díle Richarda Weinera Hra doopravdy
Vitouš, Ladislav ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Málek, Petr (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se snaží osvětlit Weinerovo pojetí hry jako specifické prožívání světa. Pojem hry je zde vztažen hned k několika úběžníkům a to především k uměleckému pojetí skupiny Le Grand Jeu, širšímu kontextu filosofie a především k surrealistickému projektu. Cílem práce není přiřadit autorovu tvorbu k existujícím literárním směrům a tendencím (ani její fragmentarizované části), ale naopak vymezit její jedinečnost v kontrastu k nim. Neomezuje se přitom na jednu rovinu textu, ale bere v úvahu všechny básnické prostředky k odhalení autorova pojetí hry a světa obecně. Předmětem zkoumání je autorova poslední beletristická práce Hra doopravdy. Klíčová slova Richard Weiner Hra doopravdy Le Grand Jeu surrealismus surrealistická hra
Parallelism in the Poetics of Juan Rulfo and María Luisa Bombal
Norocká, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je upozorniť na podobnosť medzi dielom jedného z najvýznamnejších hispanoamerických autorov 20. storočia, Mexičana Juana Rulfa, a jeho o niečo menej známej chilskej kolegyne, Maríe Luisy Bombalovej. Hoci diela oboch autorov boli často spájané s počiatkami tzv. magického realizmu, literárna kritika sa doteraz podrobnejšie nezaoberala štúdiom paralelizmu medzi ich poetikami. Práca sleduje odklon týchto autorov od typu literatúry dominantnej v ich dobe a ich snahu o jej renováciu. Ďalej sa zaoberá podobnosťou v ponímaní smrti v ich dielach a všíma si aj vplyv severskej literatúry na ich tvorbu. Ďalšia časť práce je venovaná paralelizmu medzi postavou Susany San Juan z Rulfovho Pedra Párama a Bombalovej hrdinkami. Okrem toho práca reflektuje aj to, aký bol osobný vzťah medzi spisovateľmi, ktorými sa zaoberáme.
Pojetí ženy v dílech André Bretona z let 1928-1937
Veverková, Martina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce zkoumá pojetí žen v prozaických dílech Andrého Bretona, čelního představitele francouzského surrealismu. Jedná se o díla Nadja (1928), Spojité nádoby (1932), Šílená láska (1937) a Arkán 17 (1944). Breton chápal ženy jako ty, které skrze lásku umožňují básníkovi přístup ke svobodě a surreálnu, a chtěl je milovat a uctívat. Četné kritiky naopak tvrdí, že v jeho tvorbě (a v surrealistické tvorbě obecně) je pojetí žen odtrženo od reálných žen a vyjadřuje pouze tužby a představy autora, které tak mají v podstatě adolescentní charakter a dělají z žen pasivní objekt definovaný mužem. V analytické části této práce je pak na jednotlivých ženách, které se v těchto dílech objevují, zkoumáno, zda je tato kritika výstižná, stejně jako soudržnost pojetí žen s Bretonovými teoretickými koncepty šílené lásky a konvulzivní krásy. Klíčová slova Francouzská literatura, surrealismus, André Breton, žena
Uplatnění gotického románu v české próze první poloviny 20. století: žánrové analogie a variace.
Petrová, Zuzana ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Práce se snaží postihnout žánr anglického gotického románu, který je jevem historickým, a dochází tak k jeho oživení vždy za určitých společensko-kulturních podmínek. Sledována je především jeho přítomnost v české próze první poloviny dvacátého století, a to v dílech Vítězslava Nezvala a Jiřího Karáska ze Lvovic. Kromě gotického románu, kterým se inspirovali oba autoři, se jejich díla nechala ovlivnit také poetikou surrealismu (Nezval) a dekadence (Karásek), v jejichž jménu spisovatelé tvořili. Ačkoliv je gotický román žánrem na pomezí umělecké a triviální literatury, vyskytuje se v literární tradici už stovky let a ovlivnil řadu dalších útvarů, v nichž žije dodnes.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.